Dětské hry a jejich význam

03.07.2024

Puzzle, pexeso, kostky, lego, omalovánky, knížky, stavebnice a další hračky, které znají všechny generace. Co mají společného a jak jsou pro děti důležité i v dnešní době všelijakých technologických vymožeností?

Odpověď je jednoduchá - rozvíjí.
Rozvíjí přesně ty části mozku, díky kterým pak děti začnou ve škole správně číst, psát, počítat a později si osvojovat i další schopnosti, znalosti a dovednosti.

Jak to funguje? Každá percepční funkce se rozvíjí postupně od narození - zrak, sluch, pozornost, paměť, motorika ... K jejich rozvoji přispívají podnětné prostředí i hračky, se kterými si dítě hraje. Nejmenší děti trénují hmat, zrak a sluch na hračkách barevných, různě tvarovaných a různě znějících. Později se k nim přidá i jemná motorika (omalovánky, lego), paměť a pozornost (puzzle, pexeso, knihy) nebo konstrukční a logická oblast (kostky, stavebnice). 

I když doba svádí k využívání moderních technologií k zabavení dětí (tablety, mobily), tyto oblasti žádná z nich nerozvíjí právě tak, jak to zvládnou hry ověřené generacemi před námi. Prakticky řečeno - aby se oko správně fungovalo při čtení nebo psaní, musí mít posílené okohybné svaly, rozlišovat tvary písmen a udržet pozornost. To se naučí jen tím, že tím okem bude pohybovat po ploše a fixaci trénovat. Telefon ani tablet svými rozměry fixaci netrénují. Hry odehrávající se v prostoru mají proti nim tedy značnou výhodu. 

Závěr plynoucí z tohoto článku tedy zní - hrajte si, hrajte si, hrajte si. Venku, doma, ve škole, ve školce - ale hlavně v prostoru a s různými hračkami. Ať se zapojí ruce, oči, uši i další funkce.