Diagnóza jako startovací čára
Známe to všichni.
Zatímco my se doma radujeme z prvního samostatného krůčku našeho batolátka, sousedovic Žofinka už měsíc běhá, a to je dokonce o dva týdny mladší (!). Co na tom, že nás denně sociální sítě ubezpečují, jak je každé dítě jedinečné a potřebuje svůj čas na zvládnutí vývojových milníků. Hlodání v hlavě je nekompromisní. Dělám všechno dobře? Nabízím svému dítěti dostatečně podnětné prostředí pro správný rozvoj? Je něco, co můžu udělat navíc?
Odpovědi se málokdy dočkáme hned. Většinou až předškolní a školní docházka ukáží, jak naše snažení rozvinulo osobnost dítěte po psychické i fyzické stránce. S přibývajícím věkem je pak každý rozdíl ve vnímání a motivaci dětí znatelnější. Jak ale reagovat na situaci, kdy zrovna to naše dítě je v něčem pomalejší nebo mu učivo ve škole nejde tak, jak by mělo?
Než horečně vytočíme telefonní číslo nejbližší Pedagogicko psychologické poradny (PPP), měli bychom se zamyslet nad tím, jak nám vlastně PPP může pomoci. PPP fungují jako školská poradenská zařízení, tudíž poskytují podporu žákům hlavně během docházky do školy. Na základě diagnostického vyšetření doporučí PPP rodičům a škole metody a zásady, jak upravit okolnosti školní docházky. Jinými slovy odborně ošetří projevy diagnostikovaných poruch učení, aby "to. za co dítě nemůže" nemělo negativní vliv na jeho školní výsledky. Jak ale zapracovat na tom, aby se poruchy učení zmírnily nebo ideálně zmizely? Jak eliminovat příčiny těchto poruch?
Včasná diagnóza a tedy i zjištění příčin poruch učení je začátkem cesty zvané "náprava". Právě takové nápravy jsou ve většině případů náplní práce hlavně
speciálně pedagogických poraden, které se zaměřují na individuální pomoc dětem s
obtížemi ve výuce. Náprava poruch učení je soubor specializovaných úkolů nebo cviků, které mají vliv na vnímání a zpracovávání podnětů v mozku a rozvíjí tak percepční funkce, paměť, motoriku i pozornost zároveň. Rozvoj těchto oblastí má přímý vliv na školní úspěšnost a odstraňování poruch učení jako je dyslexie, dysgrafie, dysortografie nebo porucha pozornosti.
Závěrem - ač je správná diagnostika velice důležitá, stejně důležité je umět s jejími výsledky správně naložit a pracovat na odstranění příčin poruch učení. Dobrá komunikace mezi poradnou, rodiči, dítětem a školou je v tomto případě zásadní pro nastavení vhodných podmínek a podpůrných opatření vedoucích ke zlepšení školní úspěšnosti a redukci poruch učení.