Umím, jenom nestíhám

12.04.2024

,,Učil jsem se to, jen jsem to nestihl napsat do testu."
,,Doma jsme ji zkoušeli a uměla to perfektně, proč má z testu trojku?"
,,Všechno to umíš, proč jsi to nenapsal do testu?"

Protože pracovní tempo bylo pomalejší než časový limit, který žák na test dostal. 

V případech, kdy není na vině porucha učení, snížený intelekt nebo nepozornost, a přesto školní výsledky neodpovídají schopnostem žáka, se nejčastěji jako důvod neúspěchu ukáže pomalé pracovní tempo. Je pak na dobré vůli učitele, jak se k pomalosti žáka postaví a kolik a zda vůbec mu dá času navíc. To ale zdaleka není jediné a už vůbec ne dlouhotrvající řešení. 

Pomalé pracovní tempo se dá trénovat a zrychlit, což je pro děti do budoucna daleko lepší vyhlídka, než spoléhat na prodlužování časových limitů od těch, kdo po nich vyžadují nějaké výsledky. Pomocí speciálně sestavených pracovních listů a každodenní práci s nimi se dá během několika týdnů dosáhnout znatelného zlepšení nejen v pracovním tempu, ale i pozornosti a orientaci v psaném textu. Soubor cvičení (ROzvoj PRAcovního TEMpa) je sestavený na 3 měsíce a již po prvních pár týdnech jsou výsledky patrné.